Poligrāfijas un izdevējdarbības, papīra un papīra izstrādājumu ražošanas un datordizaina nozares
situācijas
SVID analīze darbaspēka un izglītības jomā
(2013. gada augusts)
Stiprās puses |
Vājās puses |
Tradicionāli prestiža tautsaimniecības nozare ar augstu produktu pievienoto vērtību un intelektuālu darbaspēku
Tehnoloģiski augsti attīstīta nozare, uzņēmumi apgādāti ar modernām iekārtām un komunikāciju iespējām
Liels eksporta potenciāls, ko nodrošina:
Uzņēmumos notiek straujš modernizācijas process, roku darbu aizstājot ar modernām iekārtām
Nozares uzņēmumi atrodas dažādos Latvijas reģionos
Uzņēmumiem iegādājoties jaunas iekārtas un tehnoloģijas, nozarē strādājošie nemitīgi ceļ savu kvalifikāciju. Veiksmīgi tiek īstenots ESF projekts „Latvijas poligrāfijas un iepakojuma nozares kvalifikācijas celšana”
Nozarē ienāk jauni darbinieki, kas grib un var strādāt specialitātē, ir gatavi apgūt jaunas zināšanas
Laba līmeņa mākslas un dizaina izglītība datorgrafiķiem vidējās un augstākās mācību iestādēs
|
Nozare izteikti atkarīga no ekonomiskās situācijas gan Latvijā, gan valstīs, uz kurām tiek eksportēta produkcija
Nozare jūtīga pret izmaiņām nodokļu un ieved- un izvedmuitas politikā
Produkcijas pieprasījuma kritums vietējā tirgū zemas pirktspējas un elektronisko mēdiju popularitātes pieauguma dēļ
Ražošanas ēku būvei un iekārtu iegādei nepieciešami ļoti lieli finansu ieguldījumi, ko iespējams atpelnīt tikai ilgā laika periodā
Gandrīz visi ražošanā izmantojamie materiāli un iekārtas tiek importēti
Nozarē vērojama darbu sezonalitāte – liela noslogojuma (pirmssvētku, vēlēšanu u.c. ietekmē) un atslābuma periodi
Trūkst iespēju Latvijā apgūt augstāko izglītību poligrāfijas specialitātēs un līdz ar to speciālistu, kas varētu apmācīt nozarē nodarbinātos.
Latvijā un arī Baltijā nav neviena izpētes centra, laboratorijas u.c., kas ar nodarbotos ar zinātniski pētnieciskiem, kvalitātes noteikšanas un sertifikācijas jautājumiem
Grūtības sagādā prakses vietu nodrošināšana uzņēmumos, kuros ir ļoti sarežģītas un dārgas iekārtas un aprīkojums
Nepietiekamas tehniskās un tehnoloģiskās zināšanas un prakse datorgrafiķiem, kas ienāk darba tirgū.
|
Iespējas |
Draudi |
Jaunu produktu veidošana un piedāvāšana tirgū
Jaunu produkcijas noieta tirgu apgūšana
Izglītības programmu nemitīga papildināšana, maksimāli tās tuvinot ražošanas apstākļiem
Ražošanas uzņēmumu plašāka attīstība reģionos
Poligrāfijas nozares un tās pamatprofesiju popularizēšana
Duālās izglītības sistēmas ieviešana un moduļu izglītības sistēmas veidošana, vispirms apgūstot pamatprofesijas, bet pēc tam atbilstoši – šauras specializācijas profesijas
Ārpus formālās izglītības sistēmas apgūtās profesionālās kompetences apliecinoša dokumenta iegūšana atbilstošā mācību iestādē
|
Produkcijas pieprasījuma iespējamais kritums krīzes apstākļos
Iespējama izejmateriālu (galvenokārt – papīra) cenas ievērojama paaugstināšanās
Digitālo tehnoloģiju plaša ienākšana sadzīvē, daļēji aizstājot drukātos mēdijus
Iedzīvotāju skaita samazinājums un ar to saistīts darbaroku trūkums nākotnē
Šauras specializācijas darbinieku trūkums
Perspektīva darba tirgus pētījuma trūkums
Jauniešu aizplūšana uz ārzemēm izglītības un darba meklējumos
Jaunāko tehnoloģiju un iekārtu, kā arī augsti kvalificētu pasniedzēju trūkums mācību iestādēs
Darba devēju neieinteresētība nodrošināt audzēkņu prakses vietas galvenokārt nepietiekama finansējuma dēļ.
Izmaiņas Dabas resursu nodoklī papīram, ko pašlaik izstrādā VARAM
|
Problēmas |
Piedāvātais priekšlikums/risinājumi |
Uzņēmumi nav pietiekami ieinteresēti organizēt prakšu vietas audzēkņiem |
Ieinteresēt uzņēmumus, izmantojot nodokļu atlaides u.c. stimulējošus pasākumus Nodrošināt prakses vadītājam pienācīgu samaksu par patērēto laiku un enerģiju |
Pašreizējais nozares uzņēmumu tehnoloģiskais aprīkojums ir pārāk sarežģīts, lai ar to prakses laikā varētu strādāt audzēkņi, kas mācības uzsākuši pēc 9. klases |
Pakāpeniski pāriet uz lielāka audzēkņu skaita uzņemšanu pēc vidusskolas beigšanas |
Nepietiekama sabiedrības informētība par nozari un tās perspektīvām
|
Popularizēt nozari, tās perspektīvas, strādājošos, produkciju utt. Izvērst pasākumu ciklu „Drukas diena”, kura ietvaros organizēt atvērto durvju dienas uzņēmumos, vispārizglītojošo skolu apmeklējumus, sniegt informāciju plašsaziņas līdzekļos |
Trūkst precīzas terminoloģijas latviešu valodā |
Turpināt terminoloģijas attīstības veicināšanas pasākumus |
Nav informācijas izglītības iestādēm par absolventu nodarbinātību vai turpmāko izglītību.
|
Veidot atgriezenisko saiti un attīstīt sistēmu, kā nodrošināt informācijas ieguvi. |
Speciālistu ar augstāko izglītību poligrāfijas nozarē trūkums
Izmaiņas likumdošanā, kas saistītas ar Dabas resursu nodokli papīram |
Rast iespēju sūtīt mācīties uz ārzemēm katru gadu dažus valsts finansētus studentus
Darba devēju un darba ņēmēju, kā arī starptautisko nozares organizāciju iesaistīšana Nodokļa kaitīgās ietekmes uz nozari izskaidrošanā VARAM, EM, FM un plašākai sabiedrībai. |
Atbildēt